Tel. 070-621 35 66 - mån-fre 7.30-16

Fri frakt till ombud

 Fri support mån-fre 7.30-16

 Boka reparation och service av din släpvagn hos oss

Påskjutsbroms för släpvagnar

Påskjutsbroms är en typ av mekanisk konstruktion som vid bromsning omvandlar kinetisk energi via bromshandtaget som drar bromsöverföringswiren. Kraften överförs genom en expander som sitter i varje hjulbroms och där bromsbackarna trycks ut mot bromstrumman och skapar bromseffekten. Mekaniska bromsar är den dominerande typen av broms i Europa för släpvagnar, husvagnar, båttrailers, biltransportvagnar och hästsläp. 

Hos reservdelarslapvagn.se finns ett brett sortiment av påskjutsbromsar. Kontakta oss gärna för support!

Hur fungerar en påskjutsbroms?

En påskjutsbroms blir, tillsammans med hjulbromsen och bromsöverföringen, bromssystemet på ett släp. Den bromsar släpvagnen med hjälp av släpets egen vikt. 

Påskjutaren i en påskjutsbroms skruvas fast i chassit med hjälp av dragbalkar och är uppbyggt av ett "hus" och inuti det en dragstång. Dragröret är fäst i bilen med hjälp av kulhandsken men är dock inte helt fäst vid påskjutaren. Den kan röra sig fram och tillbaka ett par centimeter. Vid acceleration dras dragröret ut medan det trycks ihop in i påskjutaren när bilen bromsar. Det som gör att dragstången kan glida jämnt i röret är speciella bussningar som är monterade runt dragstången. Dragröret ska inte heller röra sig ryckigt och för det finns en så kallad påskjutsdämpare eller svängningsdämpare som bromsar dragrörets rörelser.

Vid dragrörets slut på en påskjutsbroms finns en spak som kallas bromshandtag och som omvandlar dragrörets skjutrörelse till en dragrörelse. Den här rörelsen överförs via bromsöverföringen till hjulbromsen och då aktiveras bromsmekanismen. Friktion uppstår då mellan bromsbackarna och bromstrumman vilket gör att släpets hastighet minskar.

Släpvagnens koppling är fastmonterad på ett vis som tillåter den glida längs släpvagnens dragbom. Det gör att längden på dragbommen inte är samma hela tiden utan den blir något kortare vid inbromsning. Skillnaden i längd påverkar antingen ett länkage som sedan får bromsarna hos släpvagnen att aktiveras, alternativt används den för att tillsammans med en typ av cylinder skapa hydrauliskt tryck som sedan kan användas för att bromsa släpet med hjälp av vanliga hydraulcylindrar inuti trumbromsar eller med hjälp av hydrauliska ok som sitter på skivbromsar.

Parkeringsbromsen

Släpvagnar som har påskjutsbroms har också försetts med en parkeringsbroms eller handbroms som dras år med ett handtaget och som gör att du kan dra åt din påskjutsbroms manuellt och låsa bromsarna vid bromsat läge. Det här är viktigt om du har kopplat bort släpet från bilen! Under transport ska en säkerhetsvajer fästas i en särskild ögla på bilen avsedd för detta. Om släpet skulle kopplas loss under färd drar säkerhetsvajern åt parkeringsbromsen och i och med det bromsas släpvagnen och risken för att en allvarlig olycka inträffar minskas. Tekniken är relativt enkel i sin konstruktion och den är därför lätt att serva och den är också tillförlitlig.

 

Problem som kan uppstå

Om påskjutsreserven är för kort

Om påskjutsreserven skulle vara för kort kommer din släpvagn att underkännas vid besiktning då din påskjutsbroms i sådant fall börjar arbeta för sent när du bromsar. Bromssystemet och bromsarna är oerhört viktiga för säkerheten i trafiken. Kom därför ihåg att kontrollera dem regelbundet.

Om din påskjutsbroms går i botten

Bromsbackarna på ett släp är utformade så att de kan ge med sig lite bakåt, men inte framåt. Detta innebär att påskjutsbromsen går i botten vid backning.

Varför tar inte bromsen?

Detta kan bero på ett flertal olika saker, till exempel kan det vara så att din påskjutsbroms inte justerats ordentligt eller att bromsbackarna är slitna. Backautomatiken kan också vara trasig eller i dåligt skick eller så är påskjutsbromsen trasig. Känner du dig minsta osöker bör du kontakta en verkstad för att få professionell hjälp att granska funktionen på bromsarna eller att korrigera besiktningsanmärkningen. Kontakta gärna oss på reservdelarslapvagn.se för hjälp och rådgivning!

 

Kontrollera din påskjutsbroms

En vanlig anledning till att släpvagnar med påskjutsbroms blir underkända när de besiktas är att påskjutsreserven är för kort. Det innebär att påskjutsbromsens verkan börjar för sent vid inbromsning. När påskjutaren trycks ihop ska släpvagnen nästan direkt börja bromsa, det vill säga redan i zonen som är grön. Om bromsverkan börjar i den zonen som är gul finns risk att din påskjutsbroms funktion ganska omgående kommer att försämras då bromsdelarna slits. Om bromsverkan börjar i zonen som är röd kommer din släpvagn att bli underkänd på besiktning.

Vanliga orsaker till dålig bromsverkan

  • Bromsbackarna på din påskjutsbroms är slitna.
  • Bromsarna är ojusterade. Bromsen ska alltid justeras inuti, det vill säga inte genom att vantskruven dras åt.
  • Backautomatiken är dålig eller trasig.
  • Dålig eller trasig påskjutsbroms.

 

Nackdelar

  • Då det krävs en viss kraft för att släpvagnen ska bromsa med en påskjutsbroms kommer bilen att bli påverkad till viss del.
  • Det saknas stöd för bromsar som är låsningsfria.
  • Det kan finnas en risk för självsvängning, speciellt om bromssystemet inte är justerat väl. Tiden som går från det att bilen bromsar tills att släpet bromsar kan inte vara för lång då det kommer leda till ryck som kan göra att problem uppstår.
  • Parkeringsbromsen på släpvagnen kan i vissa bromssystems konstruktion vara begränsad till endast framåtgående rörelse, vilket kan leda till tråkiga händelser.

 

Påskjutsbroms innehåller bland annat en kulkoppling

Del av en påskjutsbroms.

Populära produkter i underkategorierna
Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen